۲-۵-۱- فرضیه‏اصلی
ابزارهای بازاریابی سبز بر رﻓﺘﺎر ﻣﺼﺮفﻛﻨﻨﺪﮔﺎن در فروشگاه‏های لوازم خانگی شهرستان سنندج موثر است.
۲-۵-۲- فرضیات فرعی
تبلیغ محیط زیستی بر رﻓﺘﺎر ﻣﺼﺮفﻛﻨﻨﺪﮔﺎن موثر است.
برچسب محیط زیستی بر رﻓﺘﺎر ﻣﺼﺮفﻛﻨﻨﺪﮔﺎن موثر است.
برند محیط زیستی بر رﻓﺘﺎر ﻣﺼﺮفﻛﻨﻨﺪﮔﺎن موثر است.
فصل سوم
روش شناسی پژوهش
۳-۱-مقدمه
در این فصل متدولوژی مورد استفاده در این تحقیق معرفی شده و با معرفی جامعه آماری و نمونه آماری مورد بررسی و چگونگی انتخاب آنها توضیح داده خواهد شد. پس از آن روش جمع‏آوری اطلاعات و متغیرهای مورد بررسی، مورد بحث قرار گرفته است. پس از تعیین حجم نمونه، نوع روش تحقیق که متناسب با اهداف و موضوع تحقیق باشد، انتخاب شد که روش تحقیق این پژوهش، کاربردی و از نوع همبستگی است و در پایان تکنیک­های آماری مورد استفاده مطرح می­ شود.
۳-۲- نوع و روش پژوهش
این پژوهش با توجه به هدف آن جز تحقیقات کاربردی[۱۳۲] محسوب می­ شود. در طبقه بندی پژوهش بر اساس روش، پژوهش حاضر از نوع همبستگی[۱۳۳] می­باشد. همچنین این تحقیق از نظر دسته­بندی تحقیقات بر حسب نحوه گردآوری داده ­ها (طرح تحقیق)، تحقیقی توصیفی[۱۳۴] به شمار می ­آید که به توصیف ویژگی­های نمونه و سپس تعمیم این ویژگی­ها به جامعه آماری پرداخته است. تحقیقات توصیفی خود بر چند دسته هستند، که این پژوهش از نوع پیمایشی[۱۳۵] است. با تحقیق پیمایشی به توصیف، پیش بینی و تحلیل ارتباط میان متغیرها پرداخته می‏شود و با توجه به زمان جمع آوری داده ­ها، از نوع پژوهش­های مقطعی می­باشد. در این پژوهش از شیوۀ پرسشنامه استفاده خواهد شد. در واقع این تحقیق به دنبال جمع­آوری اطلاعات برای توصیف شرایط موجود و آزمون فرضیه برای پاسخگویی به سوالات پژوهش است.
دانلود پایان نامه
پرسش اصلی که این پژوهش به دنبال یافتن پاسخ برای آن می­باشد عبارتست از: تا چه اندازه ابزارهای بازاریابی سبز بر رﻓﺘﺎر ﻣﺼﺮفﻛﻨﻨﺪﮔﺎن در فروشگاه‏های لوازم خانگی شهرستان سنندج تاثیر می‏گذارد؟
۳-۳- جامعه و نمونه‏ی آماری مورد بررسی
۳- ۳-۱- جامعه آماری
چنانچه قرار است از نمونه‏گیری نتایج رضایت بخشی حاصل شود باید به مجموعه‏ی فعالیت‏ها و مراحلی که به منظور انتخاب نمونه به کار برده می‏شود، آگاهی کامل داشت. اولین قدم در این زمینه تعیین هدف‏های پژوهشی است. برای روشن شدن این هدف، ابتدا باید جامعه‏ی آماری را که قصد داریم، نمونه مورد مطالعه را از آن انتخاب کنیم تعریف نماییم (دلاور، ۱۳۸۷). ﻣﺼﺮفﻛﻨﻨﺪﮔﺎن در فروشگاه‏های لوازم خانگی شهرستان سنندج به عنوان جامعه‏ی آماری در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است که تعداد آنها نامحدود است. جهت نمونه‏گیری از روش نمونه‏گیری تصادفی در دسترس استفاده شده است.
گاهی اوقات انتخاب نمونه به صورت تصادفی یا غیر تصادفی مشکل و حتی در برخی موارد غیر ممکن است. در چنین شرایطی پژوهشگر از نمونه‏گیری در دسترس استفاده می‏کند. نمونه‏ گیری در دسترس، گروهی از اعضای جامعه هستند که انتخاب آنها فقط به خاطر سهولت در نمونه‏ گیری بوده است. مزیت آشکار این روش سهولت در نمونه‏گیری و سادگی آن است و نقطه ضعف آن سوگیری احتمالی در یافته‏های تحقیق و عدم توانایی پژوهشگر در تعمیم یافته‏های پژوهش است زیرا نمونۀ انتخاب شده معرف و نمایندۀ واقعی جامعه نیست و در صورتی که امکان استفاده از روش‏های احتمالی نمونه‏گیری وجود دارد از این روش باید اجتناب کرد.
۳-۳-۲- نمونه آماری و روش نمونه‌گیری
انتخاب نمونه دارای اهمیت خاصی است و هر چقدر نمونه بزرگتر باشد به ویژگی­های جامعه نزدیکتر است و تعمیم نتایج آن منطقی­تر می­باشد. نمونه­ خوب نمونه ­ای است که دارای صرفه اقتصادی باشد و همچنین معرف کل جامعه نیز باشد. نمونه آماری در این تحقیق بخشی از جامعه آماری است. روش نمونه گیری تصادفی ساده است.
۳-۳-۳- حجم نمونه
از آنجا که جامعه آماری این تحقیق، ﻣﺼﺮفﻛﻨﻨﺪﮔﺎن در فروشگاه‏های لوازم خانگی شهرستان سنندج نامحدود است، لذا در این تحقیق از فرمول کوکران (جامعه‏ی نامحدود) برای نمونه‏گیری استفاده شده است:
با بهره گرفتن از فرمول بالا داریم:
: ضریب مشخص کننده حد بحرانی: که در سطح اطمینان ۹۵ درصد برابر ۹۶/۱ می‏باشد.
P=0.05 : احتمال وقوع صفت
q =0.05 : عدم احتمال وقوع
d= 0.05 مقدار خطای مجاز
n: تعداد حجم نمونه
بر اساس فرمول نمونه گیری فوق، تعداد نمونه­ها را ۳۸۴ نفر برای ﻣﺼﺮفﻛﻨﻨﺪﮔﺎن در فروشگاه‏های لوازم خانگی شهرستان سنندج نشان می‏دهد. اما برای رفع اثرات پرسشنامه ­های ناقص و گم شده به میزان ۱۵% حجم نمونه اضافه گردید که بر این اساس ۴۴۲ پرسشنامه بین جامعه توزیع که از این تعداد ۳۵۶ پرسشنامه برگشت داده شد و در نهایت ۳۳۱ پرسشنامه جهت تجزیه و تحلیل آماری مناسب و مورد استفاده قرار گرفته شد. توزیع پرسشنامه ها طبق جدول (۳-۱) انجام گرفته است.
جدول (۳-۱): نمونه‏های انتخاب شده و تعداد پرسشنامه‏های برگشتی

 

جامعه تعداد افراد در جامعه نمونه‏گیری پرسشنامه‏های ارسال شده (نمونه + ۱۵% نمونه) پرسشنامه‏های برگشتی پرسشنامه‏های غیر قابل استفاده پرسشنامه‏های قابل استفاده
ﻣﺼﺮفﻛﻨﻨﺪﮔﺎن در فروشگاه‏های لوازم خانگی شهرستان سنندج نامحدود ۳۸۴ ۴۴۲ ۳۵۶ ۲۵
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...