۱
۱
۰
ماشین اول: J, pm , J2
ماشین دوم: J1 , J4
j1 j2 j3 j4
بخش اول
بخش دوم
شکل ۴ ‑۱ ساختار دو بخش و نحوه کدگشایی کروموزم
طبق توضیحات فوق کار دوم و سوم روی ماشین اول و کارهای اول و چهارم روی ماشین دوم انجام می­شوند که الویت این کارها با توجه به وزن هرکدام مشخص می­ شود. پس ماشین اول ابتدا کار سوم و سپس کار اول را پردازش می­ کند همچنین ماشین دوم ابتدا کار اول و سپس کار چهارم را پردازش می­ کند. در قسمت دوم کروموزوم دو عدد یک را مشاهده می­کنیم که در ستون کار دوم و سوم قرار گرفته­اند ولی به دلیل آنکه کار سوم اولین کاری است که روی ماشین اول پردازش می­ شود و طبق فرض زمان آماده ­سازی را صفر در نظر گرفته­ایم پس این نگهداری منظور نمی­ شود ولی نگهداری بعدی مربوط به قبل از پردازش کار دوم می­باشد. بنابراین هیچ نگهداری در برنامه ماشین دوم قرار نگرفته است.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
۴-۲-۲٫ جمعیت اولیه
برای تولید نسل اولیه از روش های متنوعی استفاده می­گردد. الگوریتم ارائه شده برای تولید نسل اولیه از روش تولید تصادفی در محدوده شدنی استفاده می­ شود. برای بدست آوردن یک جمعیت نسبتا مناسب برای شروع الگوریتم در روش پیشنهادی ابتدا ۵ برابر تعداد جمعیت اولیه مورد نیاز جواب تصادفی ایحاد کرده و تعداد مورد نیاز را از بین بهترین افراد انتخاب می­نماییم.
۴-۲-۳ .تابع برازش
برای ارزیابی کروموزوم ها به معیاری نیاز است که برازش کروموزوم نام دارد، میزان برازش در الگوریتم های مختلف متفاوت می­باشد ، برای ارزیابی کروموزوم ها در الگوریتم پیشنهادی در این پایان نامه به ازای هر جواب از جمعیت مقدار تابع هدف محاسبه می­گردد که این مقدار محاسبه شده به عنوان میزان برازش جواب در نظر گرفته می­ شود.
۴-۲-۴ .عملگر تقاطع
عملگر تقاطعی که در الگوریتم پیشنهادی مورد استفاده قرار گرفته است بر دو نوع است که با احتمال مساوی هر بار یکی از آنها را اعمال می­نماییم. تقاطع نوع اول براساس روش عدد تصادفی[۵۳] می­باشد. در این روش برای تولید ژن­های مربوط به هر کار در کروموزوم فرزند، یک عدد تصادفی در بازه [۰ ۱] تولید می­نماییم، در صورتی که عدد تولید شده کمتر یا مساوی ۰٫۵ بود ژن های مربوطه از والد اول و در غیر اینصورت از والد دوم گرفته می­ شود.
نوع دوم عملگر تقاطع استفاده شده در این پایان نامه عملگر تقاطع تک نقطه­ای می­باشد. در این روش یک عدد صحیح تصادفی بین ۰ تا تعداد کار تولید می­ شود که نقطه برش[۵۴] نام دارد. برای تولید فرزند ژن­های مربوط به کارهای ۱ تا نقطه برش را از والد۱ و بقیه ژن ها را از والد ۲ انتخاب می­گردد. شکل ۴-۲ نحوه عملکرد این عملگرهای تقاطع را نمایش می­دهد.
۰٫۹
۰٫۳
۰٫۵
۰٫۶
۰٫۷
۰٫۲
۰٫۴
۰٫۳
۱
۰
۱
۰
۰
۱
۰
۱
۰
۱
۱
۰
۰٫۳
۰٫۳
۰٫۶
۰٫۴
۰٫۱
۰٫۷
۰٫۲
۰٫۹
۰
۰
۱
۱
۱

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...